søndag 7. november 2010

Åndsdåpen


I en tale uttalte Wigglesworth følgende:
"Om du virkelig er fylt av med den Hellige Ånd, vil du kunne utrette mer på ett år, enn du vil kunne gjøre på femti år uten Åndens hjelp."

Høsten 1907 var Barratt fra Norge på besøk i Sunderland, hos statskirkeprest Alex. Boddy. Den Hellige Ånd falt, og her startet pinsevekkelsen i England. Fra hele England strømmet folk til Sunderland for å bli fylt med Den Hellige Ånd. En uke etter at Barratt var dratt tilbake til Norge, kom også Wigglesworth til Sunderland. Han lengtet etter Gud, men var overbevist om at han allerede var åndsdøpt. Han sier selv at han laget slik uro i møtene, at folk til slutt ønsket at han ikke hadde kommet dit. Han diskuterte stadig med de andre, men siste kvelden var han desperat lengtende etter Gud. Han var på møtet, men falt ikke til ro. Etter møtet oppsøkte han Boddy privat. Han var ikke hjemme, men fru Boddy la hendene på Wigglesworth og ba om at han måtte bli døpt i Den Hellige Ånd. Straks falt ilden. Fru Boddy ble opptatt med noen andre gjester som kom, og mens han var alene med Gud, fikk han en åpenbaring av det tomme korset og den oppstandne Kristus på tronen. I et brev til Boddy skrev han 14 dager senere:

"Det er over min evne å forklare disse herlige øyeblikkene. Da jeg ikke kunne finne ord for å uttrykke meg med, fylte en uimotståelig kraft meg og rørte ved hele mitt vesen, inntil jeg til min store overraskelse oppdaget at jeg talte tydelig i andre tunger. Etter dette fylte en brennende kjærlighet til alle og enhver min sjel."

Da han kom hjem, møtte han en mer enn skeptisk kone. Hun menet hun var like full av Guds Ånd som ham. Hun hadde prekt i 20 år, mens han satt ved siden av. Neste søndag skulle han få preke, slik at hun kunne høre om det var noe i dette. Søndagen kom, og Polly satte seg på bakerste benk, demonstrativt og full av skepsis.

Smith fikk teksten idet han gikk opp de tre trappetrinnene til plattformen. Han talte med en autoritet og flyt som aldri før, og Polly ble mer og mer urolig. Til slutt sa hun med høy røst: "Dette er ikke min Smith, Herre!" Etter talen reiste misjonssekretæren seg og sa at han ville ha det samme som Smith. Da han skulle sette seg igjen gikk han rett i gulvet. Det samme skjedde med sønnen til Smith, og snart etter lå 11 personer på gulvet fulle av Den hellige Ånd. De talte i tunger og lo av glede. De nærmeste dagene ble hundrevis fylt med Den Hellige Ånd og talte i tunger.


1 kommentar:

  1. Og det er nettopp dette vi trenger idag!! Gud hjelp oss! Det er virkelig nok med en sovende kirke! Gud hjelp oss å lengte etter slike opplevelser i HAM!

    SvarSlett