mandag 12. desember 2011

Der din fantasi stopper begynner min virkelighet !

Uttalelsen kommer fra
Inger Margrethe Krogh,
som har vokst opp på barnehjemmet
Waisenhuset i
Stavanger. Overgrep. Mishandling.
Rus. Overdose
og selvmordsforsøk. Inger
kjenner helvetet på jord.

Desember 1961 til august
1977: Waisenhuset

Allerede som ni måneder gammel baby havnet Inger på Waisenhuset,
et barnehjem med kristent eierskap i Stavanger. Barne- og ungdomsårene
på Waisenhuset var som et langt mareri . Misbruk, fysiske avstraffelser
av ulike slag og mangel på voksenkontakt.
Inger kan ramse opp og fortelle historier som knapt er til å tro.

17 år og levde på gaten.

Inger bodde på barnehjemmet til hun var 16 år, men allerede som 11-
åring begynte hun å ruse seg. Det begynte uskyldig med hasj, men etter
hvert ble hun hektet på sterkere stoff er. Narkotikaen og alkoholen
fikk hun tak i gjennom de eldre beboerne.
– Rusen ble en fl ukt fra det helvetet som jeg levde i,
sier Ingerog forteller at allerede da var hjertet
blitt hardt som stein.
Det er mye i Ingers historie som aldri kommer på trykk.
Selv ikke hennes nærmeste får vite alt.

Da hun kom tilbake til Stavanger som 22-åring, var hun nøktern.
Kort tid etter  giftet hun seg og fikk en datter: 
– Jeg husker at da jeg lå på sykehuset og så inn i min datters øyne,
tenkte jeg at om ikke annet så skal jeg leve for disse blå øynene.
Hun fikk også to barn til, en gutt og en jente.

17. februar 1995: Tok overdose

Inger forteller at hun hele tiden visste at hun aldri måtte se seg tilbake.
Likevel valgte hun i 1994 å oppsøke byarkivet for å få papirene sine.
Og møtet med sin egen historie tok fullstendig
knekken på henne.

17. februar1995 tok hun en kraftig overdose. Målet var å få dø.
– Det var ikke av egoistiske grunner. Men jeg leste papirene og tenkte:
”Gud, det er meg. Dette kan ikke noen få vite, og i
hvert fall ikke barna mine.”

November 2006:
Kalt til å vitne

De to årene med Jesus har gjort Inger godt. Mørkt hår, levende blå
øyne og en flott figur. Ingen skulle tro at den Inger som stiller til intervju
nærmest var trukket opp av helvetet for drøye to år siden!
– Jeg så totalt annerledes ut, mange kjenner meg ikke igjen. Du skulle sett øynene
mine; de var svarte av bitterhet.

Til slutt et sitat fra Inger :

Jeg undres
oftee over kristne som er så lite brennende; fatter de ikke hvor stor Jesus er?
Har han sagt at vi skal gå ut og gjøre til og med større ting enn ham,
så må vi ta ham på ordet!

Dere kan lese mer om hennes historie HER på side 8 :)

*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar