tirsdag 13. desember 2011

Jesus satte meg fri fra narkotika



- Jesus satte meg fri fra narkotikaproblemet og gav meg et nytt liv.
Det sier Karsten Vedøy fra Karmøy. Han var stoffmisbruker og svært langt nede inntil han, for tre og et halvt år siden, tok imot Jesus.

I voksen alder har Karsten Vedøy fra Karmøy vært svært langt nede. Men for tre og et halvt år siden ble han frelst. Han tok imot Jesus og livet ble totalt forandret.

Her forteller han til Norge IDAGs lesere om sitt liv og hva han har opplevd med Jesus.

Til sjøs
- Som barn gikk jeg på søndagsskole. Jeg gikk på junior og slikt, men som 16-17 åring reiste jeg til sjøs. Det var der jeg kom i kontakt med narkotika. Det begynte med amfetamin og hasj. Dette var i 1978-79. Etter dette gikk det slag i slag. På grunn av rusmisbruket greide jeg med nød og neppe å holde på jobber.

I 1998 gikk jeg inn i en ny fase i mitt liv, da gikk det bratt nedover. Da raste alt som het jobb og alt gikk ut på å få tak i penger til neste sprøyte, sier Vedøy.

- Hvordan kom du fri fra elendigheten?
- I januar 2001 kom jeg inn på noe som heter Karmsund ABR-senter. Dette er en felleskirkelig stiftelse. Der fikk jeg hjelp og der ble jeg frelst og der ble jeg fri.

- Jeg har kristne foreldre som hele livet har bedt for meg. Og også jeg har bedt til Gud hele livet - også den tiden jeg var hardt ute på kjøret. Jeg tror at jeg fra søndagsskolen fikk med meg en viktig ballast.

- Jeg vet at da jeg var en uke gammel ble det profetert over meg at jeg skulle reise rundt med evangeliet.
Det gikk jo ikke akkurat den veien...

- Først etter 37 år med bønn, har det gått i oppfyllelse! Jeg reiser omkring og forteller hva Jesus har gjort for meg og at også andre må ta imot Jesus, sier Karsten og legger til:

- Jeg reiser en del med Frelsesarmeen - men også med Loftet. Og i morgen skal jeg i en kirke og vitne om hva Jesus har gjort for meg. Dører blir åpnet for meg over alt!

Et nytt liv
- Hva betyr dette for deg?
- At jeg har fått et nytt liv! Det går ikke an å forklare - alt er snudd opp ned.

- Nå sitter jeg og drikker kaffe med banksjefen - i motsetning til da jeg gikk i rus. Da ekskluderte jeg meg ut av det gode selskap med vanlige, edruelige mennesker, forteller Karsten.

- Men jeg er også mye sammen med de narkomane og nå er jeg blitt som et forbilde for dem. De sier «Karsten, nå må du stå på».

- Jesus vendte alt fra mørke til lys! Nå er jeg også så privilegert at jeg får jobbe på en avrusningsklinikk. Det har jeg gjort i ett og et halvt år nå.

- Her tar jeg imot guttene og jentene når de er skikkelig dårlige. Jeg må kroppsvisitere dem og ta fra dem stoff, hvis de har noe, forteller Karsten.

- I jobben får jeg ofte se hvordan bønn virker. De kan være så dårlige og nedbrutte at det nesten ikke går an å komme lengre ned, men når jeg står i rommet ved siden av og ber til Jesus, ser vi hvordan de forandrer seg. Ikke sakte, - men raskt.

- Nå ser vi folk som var inne for ett og et halvt år siden og som var steinharde - er blitt frelst og har fått et helt nytt liv, sier Karsten Vedøy.

Stoler på Jesus
- Jeg stoler ikke på meg selv. Jeg stoler på Jesus. Det står i Bibelen at det to av dere ber om, det skal dere få av min far i Himmelen.

- Jeg har gang på gang opplevd at det man ber om, det går i oppfyllelse. Gud står på løftene sine, sier Karsten.



(fra artikkel i Norge idag )



2 kommentarer:

  1. Tusen hjertelig takk igjen for et velsigna innlegg Hilde!!!!!!!
    Det er en fryd å komme inn på bloggen din!!!!!!!

    Disse versene blir jeg minna på nå.
    Vet at jeg har gitt deg de før,men de kommer til meg igjen.Fantastiske vers!!!!!!!

    Josva 1 vers 5
    Salme 115 vers 15
    Romerne 8 vers 32

    Hilsen
    Jan Samuel

    SvarSlett
  2. Jag blir så välsignad, när Jesus befriar människor ifrån syndens slaveri. Jag vet hur det är. Jag blev själv befriad från ett spritmissbruk. Kära välsignade hälsningar och klem fra Småland.

    SvarSlett